رنگ‌بندی کابل‌های شبکه به چه ترتیبی است؟



کابل شبکه، رسانه‌ای است که اجازه می‌دهد اطلاعات از طریق یک دستگاه متصل به شبکه شبیه به یک کامپیوتر کلاینت یا سرور به سمت دستگاه دیگری در شبکه محلی انتقال پیدا کند. برای آن‌که فرآیند انتقال به شکل ایمن و درستی انجام شود، لازم است تا برخی موارد مهم مدنظر قرار گیرند. به‌طور مثال، اگر قرار است در یک محیط سازمانی، شبکه‌ای پیاده‌سازی شود، لازم است تا کارشناسان و تکنسین‌های شبکه اطلاع درستی در ارتباط با رنگ‌بندی کابل‌ها و سوکت‌ها داشته باشند. در صورت عدم توجه به این رنگ‌بندی، شبکه دچار ناپایداری شدیدی می‌شود و ممکن است بسته‌هایی که قرار است از یک مکان به مکان دیگر انتقال پیدا کنند در میانه راه گم می‌شوند. به همین دلیل لازم است در زمان سوکت‌زنی سر کابل‌ها به رنگ‌ها آن‌ها دقت شود.
 
رنگ‌بندی کابل‌های شبکه
کابل‌های شبکه‌ای که این روزها در بازار وجود دارند متشکل از چهار زوج سیم مسی یا هشت رشته سیم هستند که هر رشته سیم در کابل شبکه رنگ خاص خود را دارند تا در زمان سوکت‌زنی کابل یا کیستون زدن کابل‌ها اشتباهی رخ ندهد و شبکه مطابق با استانداردهای بین‌المللی پیاده‌سازی شود. در کابل‌کشی استاندارد و در ارتباط با اتصال کابل شبکه به سوکت RJ45 دو استاندارد T_568A و T_568B وجود دارد که البته استاندارد T_568B بیشتر از سوی شرکت‌ها استفاده می‌شود. استاندارد رنگ‌بندی کابل شبکه مطابق با استاندارد T_568B به شرح زیر است.
 
استاندارد 568B همان‌گونه که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، رایج‌ترین استاندارد دنیای شبکه است. تکنسین‌های شبکه در زمان پانچ کردن سوکت RJ45 باید مطابق با تصویر بالا عمل کنند تا مشکل خاصی رخ ندهد. به عبارت دقیق‌تر، زمانی که سوکت را نگه می‌دارید و زمانی که ضامن سوکت در زیر دستان‌تان قرار دارد از سمت چپ سوکت، رنگ‌بندی کابل شبکه باید مطابق با تعریف زیر درون کابل اتصال‌دهنده قرار گیرد.
 
سفید نارنجی
نارنجی
سفید سبز
آبی
سفید آبی
سبز
سفید قهوه‌ای
قهوه‌ای
کابل شبکه
♦ تقریبا در اوایل دهه 90 میلادی و مصادف با عرضه کابل‌های سری Cat5 به بازار بود که استاندارد T_568A به شکل گسترده توسط کارشناسان شبکه استفاده شد.
رنگ‌بندی استاندارد فوق به شرح زیر است:
کابل شبکه
در استاندارد فوق رنگ‌ها به ترتیب از چپ سفیدسبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، نارنجی، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای است. در اواسط 2002 میلادی و زمانی که به‌کارگیری کابل‌های Cat6 به شکل گسترده رواج پیدا کرد، استاندارد T_568B جایگزین استاندارد قبل شد. البته استاندارد فوق در هر دو رده کابل‌های Cat5 و Cat6 قابل استفاده است.
دقت کنید کابل‌های شبکه بسته به این‌که قرار است یک کامپیوتر و یک سوییچ یا دو کامپیوتر چگونه به یکدیگر متصل شوند به دو صورت مستقیم و ضربدری در دسترس قرار دارند. در کابل‌کشی مستقیم، ابتدا و انتهای کابل رنگ مشابه قرار گرفته است. همچنین؛ پچ‌کوردهای موجود در بازار نیز از چنین قاعده‌ای پیروی می‌کنند. در حالت کلی زمانی که قرار است یک کامپیوتر به یکی از تجهیزات شبکه متصل شود از این مدل کابل‌ها استفاده می‌شود.
 
زمانی که کارشناسان در نظر دارند دو کامپیوتر یا دو سوییچ را به یکدیگر متصل کنند از تکنیک کابل‌کشی ضربدری استفاده می‌کنند. در این مدل کابل‌ها رنگ‌هایی که ابتدا و انتهای کابل قرار دارند با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به عبارت دقیق‌تر، پین شماره 1 در ابتدای کابل به پین شماره 3 در انتهای کابل و پین شماره 2 در ابتدای کابل به پین شماره 6 در انتهای کابل و… متصل می‌شوند.